آموزش الكترونيكي
ﻣﻨﻈﻮر از E-Learning ﯾﺎ آﻣﻮزش اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر ﮐﻠﯽ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮي از ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎي اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ مانند ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮ، اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ، دﯾﺴﮏ ﻫﺎي ﭼﻨﺪرﺳﺎﻧﻪ اي، ﻧﺸﺮﯾﻪ ﻫﺎي اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ و ﺧﺒﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎي ﻣﺠﺎزي و ﻧﻈﺎﯾﺮ اﯾﻦ ﻫﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﻫﺪف ﯾﺎدﮔﯿﺮي ﺑﻬﺘﺮ و آﺳﺎن ﺗﺮ و ﮐﺎﺳﺘﻦ از رﻓﺖ و آﻣﺪﻫﺎ و ﺑﻬﺮه وري ﺑﯿﺸﺘﺮ در وﻗﺖ و ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. از ﻣﺰﯾﺖ ﻫﺎي آﻣﻮزش اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﻪ ﻣﻮارد زﯾﺮ میتوان اﺷﺎره ﮐﺮد:
آموزش مجازي:
بنا بر تعريف، آموزش مجازي به هرگونه آموزشي گفته ميشود كه ابزار غالب عرضه محتواي آموزشي به فراگير گروه هدف، رايانه و شبكههاي رايانهاي باشد. شيوه ارائه آموزشهاي الكترونيكي تحت وب يا برخط ميتواند به دو فرمت همزمان (Synchronous) و غيرهمزمان (Asynchronous) باشد. در فرمت همزمان محتوا به صورت اشتراكي بر روي يكي از ابزارهاي ارائه همزمان برخط، در قالب كلاس مجازي (virtual classroom)، ارائه از راه دور (web-conferencing) و دیگر روشهای موجود عرضه ميگردد و مخاطبان ميتوانند از آن استفاده نمايند. اما در فرمت غيرهمزمان محتواي درسي بر روي رايانه مركزي (server در نوع تحت وب) و يا CD/DVD ذخيره شده و در فرمتهای متعدد قابل قبول در آموزش مجازی از جمله مبتني بر متن (html-based) و يا مبتني بر نوانما (flash-based) توليد ميگردند.
شيوه ارائه آموزشهاي الكترونيكي
- (E-mail)
- (Discussion forum)
- (Wiki)
- (Blog)
- (Multimedia)
- Webinar
- Application sharing
- Whiteboard
- Chat
- Polling
- Live webcasting
1- تهیه اسلاید
- اسلایدها باید در اندازه 4:3 فاقد پس زمینه (Background) با رنگ زمینه سفید یا سبز روشن باشد.
- تعداد خطوط به کار رفته در هر صفحه حداکثر 7 خط و تعداد کلمات به کار رفته در هر خط حداکثر 7 کلمه باشد.
- در متون فارسی فونت عنوان B Titr و فونت متون B Nazanin یا B Koodak و در متون انگلیسی عنوان Arial Bold و متون Arial باشد.
- تصاویر به کار رفته دارای وضوح بالا با کیفیت باشد. چنانچه تصاویر از منابع دارای مالکیت معنوی تهیه شده است ذکر منبع در تصویر الزامی است. استفاده بیش از یک تصویر در هر اسلاید مطلوب نیست.
- استفاده از انیمیشن های دارای کاربرد آموزشی در اسلاید بلامانع است.
2- تهیه فیلم
- فیلم ها با کیفیت HD و یا بالاتر تهیه شوند. تحویل فیلم ها بر روی لوح فشرده و یا فضای ابری انجام می شود.
- در صورت تمایل فیلم را در فضای Green screen تهیه نمایید در غیر اینصورت پس زمینه دارای مبلمان متناسب با موضوع باشد.
- اندازه نمای تصویر Medium Shot باشد.
- صدای فیلم خام استریو و بدون نویز و کاملا رسا باشد.
- بهتر است استاد اسلایدهای درس را هنگام تصویربرداری در صفحه نمایش روبروی خود مشاهده کند و این اسلایدها توسط خود استاد و به وسیله پرزنتر مدیریت شوند (تصویر شماره 3) و همزمان بوسیله یک نرم افزار ضبط صفحه نمایش (مانند Camtasia Studio) نمایش اسلایدها نیز ضبط شود. فیلم تصاویر صفحه نمایش نیز همراه فیلم اصلی تحویل دانشگاه علوم پزشکی مشهد گردد.
مزایای آزمون های الکترونیکی :
- صرفه جویی (هزینه، زمان، کاغذ و...)
- دوستدار محیط زیست
- امکان ارزیابی مستمر
- امکان برگزاری در هر زمان، هر مکان و در هر مقیاس دلخواه
- فراهم آوردن امکان نظارت اساتید بر روند اجرای هر امتحان و ارزیابی نتایج آن
- سهولت برگزاری و تصحیح آزمون آنلاین
- امکان تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از هر آزمون و مقایسه عملکرد دانشجویان به صورت منفرد، کلاسی و مقایسه نتایج به تفکیک در قالب جداول و نمودارهای گرافیکی
- مشاهده نتایج برای دانشجویان بلافاصله بعد از آزمون (دریافت جواب بلافاصله بعد از فکر کردن به سوال مربوطه، به یادگیری عمیق تری منجر می شود)
webinar : Web Based Seminar
وبینار یا وب کنفرانس یک شیوه ارتباط همزمان صوتی و تصویری است که از طریق نرم افزارهای مربوطه و بدون نیاز به سخت
افزار خاص، انجام می پذیرد. در این شیوه ارتباطی، کاربران می توانند با استفاده از رایانه شخصی مجهز به میکروفون، بلندگو و وب کم، و استفاده از نرم افزار وب کنفرانس به صورت همزمان به تعداد نامحدود در جلسه مجازی حضور پیدا نموده و با یکدیگر گفتگو می نمایند.
ملزومات شرکت در وب کنفرانس
- دسترسی به اینترنت با پهنای باند مناسب (حداقل 2mb/sec)
- دسترسی به نرم افزار یا ابزار مناسب وبینار
- بروز بودن مرورگر اینترنت
- دسترسی به رایانه مناسب مجهز به
- میکروفون
- بلندگو
- وب کم
مدرسین این کارگاه جناب آقای دکتر اسدی، سرکارخانم مهندس بخارائی ، و جناب آقای مهندس رحمانی بودند.
اهداف دنبال شده در این کارگاه به شرح زیر می باشد:
- -معرفی سیستم آموزش مجازی (هم زمان و غیرهم زمان)
- -معرفی و آموزش سامانه وبینار
- - معرفی و آموزش قابلیت های سامانه دانشجویی آموزش مجازی
- - کار با سامانه و مشاهده ی محتوا از دید کاربر دانشجو
- - طراحی آزمون
- - قابلین های آزمون های الکترونیکی
- - ایجاد یک درس
- - آشنایی با امکانات استاد و دانشجو در سامانه دانشجویی
- - ثبت نام، تایید و مدیریت کاربران در سامانه
- - کار با قابلیت های سامانه به عنوان استاد
- - پرسش و پاسخ
طرح تحقیقاتی اول:
مقایسه آزمون های الکترونیک و مداد-کاغذی جهت بررسی تاثیر هریک از روش ها در یادگیری دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی مشهد
طرح تحقیقاتی دوم:
طراحی آیکون های علایم و نشانه های بالینی برای کاربرد در فضای مجازی
طرح تحقیقاتی سوم:
طراحی و ارزیابی نرم افزار نگاشت دیجیتال تصاویر پاتولوژی دهان، فک و صورت جهت استفاده در آموزش مجازی
طرح تحقیقاتی چهارم:
شناسایی، طراحی و ساخت مدل پرینت سه بعدی جهت شبیه سازی بافت های سطحی برای آموزش بخیه زدن
طرح تحقیقاتی پنجم:
شناسایی، طراحی و ساخت مدل پرینت سه بعدی جهت شبیه سازی فانتوم دندان برای استفاده در آموزش دانشجویان دندانپزشکی
3D printers
چاپگرهای سه بعدی وسیلههایی هستند که با استفاده از آنها میتوانید از فایلهای سه بعدی که در کامپیوتر خود دارید، نمونه سه بعدی واقعی بسازید
تاریخچه
امکانسنجی و ایده پردازی پرینتهای سه بعدی برای بار اول در سال ۱۹۵۰ به ذهن دانشمندان راه یافت. طرح اولیهٔ پرینترهای سه بعدی در دهه هشتاد با نام "Rapid Prototyping" ارائه و اولین نمونه از آن توسط چارز هال ساخته و به نام این دانشمند ثبت شد. اما پرینترهای سه بعدی حال حاضر برای اولین بار با روش SLA درسال ۱۹۸۶ ساخته و دوسال بعد وارد بازار شدند.
کاربرد
امروزه مدلسازی سه بعدی در رشتههای گوناگونی همچون قطعه سازی، معماری، طراحی صنعتی، روباتیک، صنایع هوافضا و… رایج است. این مدلسازیها تا پیش از این به شکل تصاویر دو بعدی روی صفحههای نمایشگر یا روی کاغذ ارائه میشدند تا افراد با دیدن آنها درکی از آنچه طراحان در ذهنشان دارند بدست آورند.
پرینترهای سه بعدی توانایی تولید هر نوع قطعه ای با هر شکل و زاویه ای که باشد، تو پر باشد، یا تو خالی، صاف باشد یا منحنی، … هر قطعه ای با هر طراحی را دارد. این نیاز در همه جا قابل لمس است. صنعت، پزشکی، آموزشی، خودرو سازی، نظامی و هر کاری که نیاز به شبیهسازی، تولید ماکت و ساخت طرح اولیه دارد، با استفاده از پرینتر سه بعدی، هم میتواند، پروسهٔ زمانبر شبیهسازی و ساخت ماکت قطعات را تسریع بخشد و تنها با پرینت گرفتن طرح سه بعدی در زمانی بسیار کم، به بررسی قطعه بپردازد.
با توجه به پیشرفت تکنولوژی می توان گفت دانش کامپیوتر پیش نیاز اکثر مشاغل و نیاز اصلی آموزشی دانشجویان ، کارمندان و نیز عموم مردم و علاقه مندان کامپیوتر است.
با توجه به اهمیت یادگیری ICDL و در راستای یکپارچه سازی امر آموزش آن را در یک دوره آموزشی به صورت کامل ، جامع و کاربردی با سرفصل های عملی ارائه میدهیم.
دوره مجازی به صورت آنلاین می باشد و پس از ثبت نام دسترسی به فیلم های آموزشی محدودیت زمانی ندارد.
۷ بخش ICDL به این شرح تقسیم بندی میگردد:
- IT آشنایی با مفاهیم پایه و اساسی فناوری اطلاعات
- Windows آشنائی با شیوه استفاده از کامپیوتر و مدیریت فایلها
- Internet اطلاعات و ارتباطات
- Word شیوه به کارگیری نرم افزار واژه پرداز
- Excel شیوه کار با صفحه گسترده
- PowerPoint شیوه کار با نرم افزار ارائه مطلب
- Access شیوه استفاده از نرم افزار پایگاه داده ها
واقعيت مجازي فناورياي است که در آن محيط مجازي در جلوي چشمان شما قرار ميگيرد. به اينگونه که بدن انسان با محيط عينک مجازي همگام ميشود.
واقعيت مجازي فناورياي است که در آن محيط مجازي در جلوي چشمان شما قرار ميگيرد. به اينگونه که بدن انسان با محيط عينک مجازي همگام ميشود. وقتي هدست واقعيت مجازي را در جلوي چشمان خود قرار ميدهيد، فضايي را ميبيند که با تغيير حرکت صورت به اطراف، محيط نيز تغيير ميکند و با جهت ديد شما همگام ميشود. در اين حالت حس اين که خودتان نقش اول آن بازي هستيد را خواهيد داشت. يا ميتوانيد از ديدن مکانهاي جذاب لذت برده و حس يک سفر خوب را تجربه کنيد.
ین درس شامل حدود ۱۴ ساعت محتوا برای آموزش درس نظری بیماری های استخوان و مفاصل برای کارآموزان دوره پزشکی می باشدکه توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت مولتی مدیا شامل ویدیو و اسلایدهای آموزشی تهیه شده است.
مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه اقدام به طراحی و تولید محتوای چند رسانه ای درس نظری بیماری های استخوان ها و مفاصل برای دانشجویان مقطع کارآموزی پزشکی نموده است. محتوای گفته شده به صورت ویدیو و شامل اسلاید ها و مباحثه اساتید با یک دانشجوی پزشکی و همچنین اسلایدهای کامل مباحث درس فوق الذکر می باشد که با کیفیت عالی تولید شده و بر روی سامانه محتوای یادگیری الکترونیکی دانشگاه به آدرس (http://LMS.mums.ac.ir) بارگذاری شده است. این محتوای ۱۴ ساعته شامل روشهای معاینه، تشخیص و درمان بیماریهای استخوان ها و مفاصل برای دانشجویان پزشکی در دوره اول کارآموزی میباشد.
این یکی از دروس نظری پزشکی بالینی است که توسط مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه برای دانشجویان پزشکی تهیه شده است و این امکان را به دانشجویان می دهد تا با گذراندن دوره های تئوری در فضای مجازی، زمان بیشتری را برای حضور در بخش های بالینی، اتاق عمل ها و درمانگاه ها داشته باشند. طبیعتاً این محتواها جایگزین حضور دانشجویان و فراگیران در فضاهای بالینی و کار عملی نمی باشد و صرفا از طریق آموزش تلفیقی (Blended learning) به غنی سازی محتوای آموزشی و یادگیری عمیق تر دانشجویان یاری می رساند.
از کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور دعوت می شود با مراجعه به وبسایت آپارات کانال دانشگاه علوم پزشکی مشهد در آدرس (https://www.Aparat.com/mums) نسبت به مشاهده نمونه هایی از این محتوای آموزشی اقدام نمایند. استفاده از این محتوای آموزشی برای کلیه دانشگاههای علوم پزشکی کشور با مکاتبه با مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد میسر می باشد.
"محصولات پرینتر سه بعدی مرکز تخصصی آموزش مجازی"





فناوری های نوین آموزشی
برنامه کارگاه های آموزشی مرکز تخصصی آموزش مجازی
کارگاه آشنایی با سامانه دانشجویی Lms
کارگاه آشنایی و آموزش طراحی آزمون های الکترونیکی
کارگاه آموزش نرم افزار Camtasia
کارگاه آشنایی با استاندارد های تولید محتوا
25 آبان
ساعت 12 الی 14
مکان :
دانشکده پزشکی
مدرسین :
مهندس علی رحمانی
مهندس سمانه ربانی
13 آذر
ساعت 8 الی 12
مکان :
دانشکده داروسازی
مدرسین :
دکتر رضا اسدی
مهندس علی رحمانی
27 آذر ماه
ساعت 8 الی 12
مکان :
دانشکده داروسازی
مدرسین :
دکتر رضا اسدی
مهندس علی رحمانی
در باره ما
آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در حال حاضر پس از ۱۲سال این مرکز یکی از غنی ترین پایگاه های اطلاع رسانی در زمینه آموزش مجازی در دروس علوم پزشکی را دارا میباشند. این مرکز مجهز به استودیو های پیشرفته، سالن وبینار، کلاس درس مبتنی بر کامپیوتر و کارشناسان زبده و خبره در تولید و عرضه محتوای آموزش الکترونیکی و قابلیت برگزاری جلسات مبتنی بر اینترنت میباشد.
کارشناس ارشد IT – مدیریت سیستم های اطلاعاتی
تلفن :38580465
داخلی 104
پست الکترونیک :rahmania6@mums.ac.ir
کارشناس و پشتیبان سامانه دانشجویی آموزش مجازی
کارشناس ارشد نرم افزار کامپیوتر
داخلی : 106
پست الکترونیک :rabbanizs3@mums.ac.ir
کارشناس کامپیوتر- تکنولوژی نرم افزار
تلفن :38580465
داخلی 105
پست الکترونیک :bokharaeimh2@mums.ac.ir
کارشناس تدوین و انیمیشن
کارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتالی - انیمیشن
داخلی : 103
پست الکترونیک :eslahchifa2@mums.ac.ir
کارشناس سمعی و بصری
کارشناس تاریخ
پست الکترونیک :farshchitm1@mums.ac.ir
مسوول دفتر آموزش مجازی
دیپلم
داخلی : 101
پست الکترونیک :ghoulipurcs2@mums.ac.ir