مرکز آموزش مجازی

برگزاری دومین جلسه کارگروه توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی

امتیاز کاربران

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دومین جلسه کارگروه توسعه آموزش مجازی در علوم پزشکی در تاریخ  94/9/8 در واحد آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار گردید.

 مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 در ابتدای جلسه جناب آقای دکتر اسدی در مورد طرح پیشنهادی خود در زمینه ایجاد تفکر و فرهنگ آموزش باز در دانشگاه ها و تولید یکپارچه محتوا و ایجاد مرکز آزمون ها و ... صحبت نمودند و بزرگترین چالش در این زمینه را پهنای باند دانستند و فرمودند در حال حاضر این مشکل تا حدی مرتفع شده و همین باعث می شود که فضا برای رفتن به سمت سیستم های باز بهتر شود. همچنین ایشان یکی از اهداف در برنامه عملیاتی را تولید ثروت عنوان کردند و فرمودند باید به آموزش به این صورت نگاه کنیم.

 

جناب آقای دکتر کشاورز نماینده تربت حیدریه در مورد کارهای انجام شده در این دانشگاه صحبت کردند که از جمله این کارها می توان قرارداد با دانشکده آموزش مجازی تهران برای طراحی 20 دوره مجازی می توان نام برد. همچنین دوره پدافند غیرعامل با هزینه 7 میلیون و درآمد 40 میلیون را از جمله کارهای موفق این دانشگاه نام بردند. تعداد اعضای هیات علمی 35 نفر هستند که 6 نفر در آموزش مجازی همکاری دارند. همچنین ایشان عنوان نمودند که شروع آموزش مجازی معمولاً با هیجان است اما بعد از این هیجان کاسته می شود.

سپس نماینده بجنورد توانمندی های دانشگاه بجنورد را عنوان نمودند و از جمله کارهای موفق این واحد را شرکت اعضای هیات علمی در دوره فلوشیپ دوره آموزش الکترونیکی شیراز عنوان نمودند. همچنین مشکل اصلی آموزش مجازی در این دانشگاه را پهنای باند دانستند به طوری که انجام آزمون های مجازی و آپلود فیلم های آموزشی مشکل ساز شده است. همچنین عنوان نمودند: بین 10 تا 20 درصد درس ها مجازند برنامه آموزش مجازی داشته باشند. بایستی توانمندی های دانشگاه ها مشخص شود و همه افراد درگیر در فرایند یاددهی و یادگیری را جمع آوری شده و نیازسنجی انجام شود. ایشان تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه خود را 130 نفر عنوان نمودند که 80 نفر از آنها در گروه بالینی مشغول هستند. ایشان پیشنهاد کردند که قطب هایی در هر منطقه تشکیل شود که بر اساس کارایی هر کار به یک منطقه واگذار شود.

سپس سرکار خانم دکتر اطمینانی توانمندی های واحد آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد را بیان نمودند و فرمودند: در هر حال حاضر دو سامانه همزمان و غیر همزمان در این دانشگاه وجود دارد که سامانه همزمان وبینار نام دارد که در بستر Adobe connect می باشد و در آن اجازه انتقال صوت و تصویر را داریم. سامانه غیر همزمان LMS در بستر مودل فعال است و قابلیت اتصال به وبینار را دارد. هر دو سامانه دارای mobile application هستند که با اندروید و IOS سازگار است. همچنین ایشان یکی از چالش های تولید محتوا را عدم وجود طراحانی که محتوا را بشناسند، دانستند و تمایل به تولید محتوا را در گروه های مختلف آموزشی این دانشگاه را به صورت کمک آموزشی عنوان نمودند.