تصویب تشکیل دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

 

تصویب تشکیل دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

پس از ۱۱سال فعالیت در زمینه آموزش های مجازی و یادگیری الکترونیکی، شورای عالی آموزش مجازی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  مجوز تاسیس دانشکده آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد را تصویب نمود.  این دانشکده که سومین در نوع خود در سطح کشور است مجوز تاسیس گروه های آموزشی و ارائه درس به صورت کاملا مجازی در رشته های مصوب را خواهد داشت.  پیش از این، دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شیراز مجوز تاسیس دانشکده مجازی را دریافت نموده و همزمان با دانشگاه علوم پزشکی مشهد دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز مجوز تاسیس دانشکده مجازی را دریافت نموده است.

این مهم به دلیل اهمیت ارائه رشته های کاملا مجازی محقق شده است، زیرا امروزه شرایط بازار کار و همچنین رشد فناوری های ارتباطی و اطلاعاتی این الزام را ایجاد کرده است که بسیاری  از فراگیران به روش الکترونیکی و بدون حضور در کلاس های فیزیکی، مدارک دانشگاهی را دریافت نمایند.  البته طبیعتا برای رشته های دارای ماهیت عملی یا بالینی که نیازمند به حضور در فضاهای کاربردی هستند، از شیوه های آموزش تلفیقی برای ارائه استفاده می گردد. 

همچنین آموزش مجازی در یک رشته کاملا مجازی الزاماً به معنی خودآموزی نیست، بلکه صرفا آموزش به روش الکترونیکی انجام می گیرد اما  تعاملات بسیاری از طریق شیوههای مختلف ارتباطی میان استاد و فراگیران در طول دوره آموزشی برقرار است و این یکی از الزامات آموزش مجازی میباشد. 

دانشگاه مجازی علوم پزشکی مشهد در زمینه موضوعات فناورانه مرتبط با نظام سلامت و همچنین رشته های بین رشته ای مورد نیاز بهداشت و درمان،  اقدام به تشکیل گروههای آموزشی و ایجاد رشته خواهد نمود و در همین راستا اعضای علمی، پژوهشگران و سایر علاقمندان به این حوزه می توانند پیشنهادات خود را از طریق ایمیل elearning[@]mums.ac.ir و تلفن 38580464 اعلام نموده تا در جلسات مربوطه مطرح و پیگیری شود.  از جمله رشته های مطرح در این زمینه که کار مطالعاتی بر روی آنها در جریان است، مفاهیمی مانند دورا پزشکی،  یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی، سیستم های مجازی سازی در آموزش پزشکی،  فناوری های چاپ سه بعدی و در نهایت  تحقیقات نظام سلامت است.

همچنین  این دانشکده وظایف قبلی مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه که شامل تولید محتوای آموزشی برای گروه های آموزشی مختلف،  برگزاری آزمونهای الکترونیکی ، پیشنهاد راه حل ها و شیوه های ارتباطی نوین، برگزاری کارگاه های آموزشی مرتبط و توسعه فناوری های آموزشی در دانشگاه بوده است را پیگیری می نماید.