آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در حال حاضر پس از ۱۲سال این دانشگاه یکی از غنی ترین پایگاه های اطلاع رسانی در زمینه آموزش مجازی در دروس علوم پزشکی را دارا میباشند. این مرکز مجهز به استودیو های پیشرفته، سالن وبینار، کلاس درس مبتنی بر کامپیوتر و کارشناسان زبده و خبره در تولید و عرضه محتوای آموزش الکترونیکی و قابلیت برگزاری جلسات مبتنی بر اینترنت میباشد. از پاییز سال گذشته این مرکز با ارسال درخواست به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، توسط کمیسیون عالی آموزش مجازی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور اعتباربخشی شده و به عنوان مرکز معتبر آموزش مجازی در دانشگاههای علوم پزشکی شناخته شد.  همچنین در سال جاری با طرح موضوع تاسیس دانشکده مجازی در کمیسیون عالی آموزش مجازی وزارت بهداشت و درمان موفقیت این کمیسیون برای تاسیس دانشکده مجازی را دریافت نموده که این مجوز پس از تأیید شورای عالی گسترش وزارت متبوع به دانشگاه ابلاغ خواهد شد.

ادامه مطلب


        


     

      

 

 

ارزشیابی و سنجش الکترونیک

ارزیابی و سنجش از دیرباز به عنوان یک شیوه سنجش یادگیری فراگیران در موسسات آموزشی استفاده می‌شده است.  شیوه های بسیار متعددی در رشته های مختلف آموزشی برای سنجش و ارزیابی میزان آموخته های فراگیران پیشنهاد و اجرا شده است.  اما همواره اختلاف نظرهایی نیز در خصوص بهترین شیوه سنجش و ارزشیابی میان صاحبنظران و متخصصین آموزش مطرح بوده است.  آموزش پزشکی بعنوان شیوه آموزشی متفاوت و گاه متضاد با سایر رشته های علمی راهبردهای آموزشی و طبیعتاً ارزشیابی خاص خود را می‌طلبد.  در سال‌های اخیر بسیاری از صاحبنظران آموزش پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی اقدام به طراحی و اجرای شیوه های مختلف آموزش و سنجش برای دانشجویان و فراگیران رشته های مختلف علوم پزشکی نموده اند از جمله این روشها، آزمونهای مبتنی بر حل مسئله، سنجش های مهارتی، OCSE و غیره می باشد. 

 

اما از سوی دیگر پارادایم ورود به عصر دیجیتال و فناوری، سنجش های الکترونیکی و بدون کاغذ را مطرح نمودند. در شیوه های آموزشی الکترونیکی ضمن توجه به محیط زیست، از مصرف کاغذ و قلم خودداری شده و فراگیران با استفاده از رایانه اقدام به شرکت در آزمون می نمایند.  طبیعتا در آزمون الکترونیکی می توان سوالات متفاوتی طراحی نمود، این سوالات می توانند هوشمند، دارای محتوای چند رسانه ای و به صورت تصادفی (متغیر برای هر فراگیر)  باشند. در آزمونهای الکترونیکی این امکان فراهم است که براساس پاسخهای کاربر، سوالات بعدی متفاوت شوند و همچنین سوالات آسان به سخت تبدیل بشوند، کاربر امکان پاسخ مجدد، دریافت پاسخ سوال بلافاصله پس از آزمون و همچنین شبیه سازی فضای واقعی از طریق محتوای چند رسانه ای و سوالات مبتنی بر حل مسئله انجام شود. 

 

به عنوان مثال میتوانید یک مورد حل مساله بالینی را طراحی کرد و در مراحل مختلف از فراگیر سوالاتی را پرسیده و بسته به جواب های داده شده، فراگیر به سمت سوالات بعدی منطبق بر آنچه در کار بالینی واقعی رخ می دهد، هدایت کرد. به این ترتیب فراگیر در یک قضاوت بالینی کاملا مشابه فضای واقعی قرار میگیرد. همچنین این امکان فراهم است که این سوالات را با ارائه تصاویری از آزمایشهای پاراکلینیک، رادیولوژی و امثال آن غنی و بیش از پیش به یک شرایط واقعی کار حرفه ای شبیه نمود، به این روش ارزشیابی Patient management problem گفته می‌شود که می‌تواند  یک یا چند شاخه ای باشد.

 

در واقع به نظر می رسد با ظهور و عضو شدن ارزشیابی های بالینی به روش های پیشرفته که نرم افزار های امروزی آن را حمایت کرده اند که در دنیا ارزشیابی های مختلف کاغذ منسوخ شده از یاد بروند. از نکات جالب آزمون های الکترونیکی، امکان دریافت پاسخ ها توسط فراگیر است. در این وضعیت فراگیر، بلافاصله پس از پاسخ به سوالات، نتیجه آزمون خود را دریافت می نماید و از استرس انتظار برای دسترسی به پاسخ ها و نتیجه آزمون خود رهایی می‌یابد. از سوی دیگر از آنجایی که برای هر سوال اندیشیده است، دریافت جواب، بلافاصله پس از فکر کردن به سوال مربوطه، به یادگیری عمیق تری منجر می شود. زیرا بر اساس آخرین نظریه های آموزش و یادگیری، گفته می‌شود که اگر فراگیر جواب سوال را با فاصله اندک از زمانی که ذهن در خصوص سوال مربوطه تفکر کرده است، دریافت نماید، یادگیری بهتر انجام میشود.

 

ارزشیابی های الکترونیکی در آموزش پزشکی امروز در بسیاری از آزمون های بین المللی در سراسر جهان رایج شده اند از طریق نرم افزار های خاصی برای این کار انجام می شود. در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با نصب نرم افزار های لازم برای سنجش و الکترونیک دانشجویان علوم پزشکی اقدام نموده است.  این نرم افزارها امکان برگزاری آزمونهای الکترونیکی چند رسانه ای و هوشمند را بر اساس این نظریه های گفته شده در بالا دارا می باشند. 

 

خبر خوب اینکه برخی از گروه‌های آموزشی از جمله گروه آموزشی قلب، رادیولوژی، طب اورژانس و برخی از گروه‌های دانشکده دندانپزشکی اقدام به طراحی و اجرای آزمون های الکترونیکی نموده اند.  در ارزیابی های انجام شده بر اساس تحقیقات استاندارد میدانی میزان نمرات دانشجویان در آزمون های کاغذی و الکترونیکی تفاوت معناداری نداشته و همچنین نظارت آزمون های دانشجویان بالا بوده است.

 

این آزمون‌ها در مقاطع کارورزی، کارآموزی و دستیاری انجام شده است. ویدیوهایی نیز از این آزمون ها با این دانشجویان و اساتید صحبت‌های انجام شده که همه در ضبط شده و در کانال آپارات دانشگاه قرار داده شده است. 

 

و بدینوسیله مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه از اعضای هیات علمی در گروههای آموزش مختلف دعوت می نماید، با بازدید از مرکز آموزش مجازی و همچنین امکانات این مرکز نسبت به طراحی و اجرای آزمون های خود به صورت الکترونیکی اقدام نمایند و از مزایای ارزشیابی الکترونیکی بهره برده و دانشجویان و فراگیران خود را برای ورود به دوران یادگیری و آموزش در فضای مجازی آماده تر نمایند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر اعضای محترم هیات علمی می توانند با مرکز آموزش مجازی دانشگاه با شماره تلفن 38580464  و یا به وبسایت مرکز http://elearning.mums.ac.ir مراجعه نمایند. مرکز  آموزش مجازی دانشگاه با در اختیار داشتن 30 دستگاه رایانه، امکان برگزاری آزمون برای مقاطع مختلف تحصیلی را دارا می باشد و کارشناسان مرکز طراحی، اجرا و ارائه پسخوراند پس از آزمون را پشتیبانی نموده و گروههای مختلف آموزشی را در اجرای ارزشیابی های الکترونیکی هدایت و یاری می نمایند.

 

دکتر رضا اسدی

 

مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه

 

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

 

محصولات مرکز تخصصی آموزش مجازی

   

پرینتر سه بعدی

 

توضیحات:

چاپگرهای سه بعدی (3D Printers) وسیله هایی هستند که با استفاده از آنها می تانید از فایل های سه بعدی که در کامپیوتر خود دارید، نمونه سه بعدی واقعی بسازید.

 ادامه مطلب...

 

 



 

معرفی پرینتر سه بعدی

صحبت های دکتر رضا اسدی مسئول مرکز تخصصی آموزش مجازی  در مورد نحوه عملکرد و کاربردهای پرینتر سه بعدی در آموزش پزشکی

 

 

 

طراحی و تولید محتوای چند رسانه ای درس نظری بیماری های استخوان ها و مفاصل 

 

توضیحات :

این درس شامل حدود ۱۴ ساعت محتوا برای آموزش درس نظری بیماری های استخوان و مفاصل برای کارآموزان دوره پزشکی می باشدکه توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به صورت مولتی مدیا شامل ویدیو و اسلایدهای آموزشی تهیه شده است.

 

ادامه مطلب...

 

 

 
 

دوره آموزشی مهارت های هفت گانه ICDL

 

عناوین : 

مبانی کامپیوتر - اینترنت - ویندوز 10 -  Word2016   - Excel2016 - Access2016 - Power Point201

محتوای بروز، اصیل و اختصاصی:

مرکز آموزش مجازی افتخار دارد که محتوای آموزشی این مجموعه را تماما بصورت مالتی مدیا(صدا ، تصویر و فیلم) در اختیار شما قرار داده است.

 ادامه مطلب...

 

 

 
           
      

عینک واقعیت مجازی (وَرابین) 

 توضیحات :

واقعيت مجازي فناوري‌اي است که در آن محيط مجازي در جلوي چشمان شما قرار مي‌گيرد. به اين‌گونه که بدن انسان با محيط عينک مجازي همگام مي‌شود. وقتي هدست واقعيت مجازي را در جلوي چشمان خود قرار مي‌دهيد، فضايي را مي‌بيند که با تغيير حرکت صورت به اطراف، محيط نيز تغيير مي‌کند و با جهت ديد شما همگام مي‌شود. ا در اين حالت حس اين که خودتان نقش اول آن بازي هستيد را خواهيد داشت. يا مي‌توانيد از ديدن مکان‌هاي جذاب لذت برده و حس يک سفر خوب را تجربه کنيد.

 

ادامه مطلب ...

 

 



معرفی ورابین (عینک واقعیت مجازی)

صحبت های دکتر رضا اسدی مسئول مرکز تخصصی آموزش مجازی در مورد نحوه عملکرد و کاربردهای عینک واقعیت مجازی در آموزش پزشکی

 

       

 

    

      

 

      
                 

 





 محتوا های آموزشی تخصصی


مرکز تخصصی آموزش مجازی تولید کننده محتوا های آموزشی تخصصی برای دانشجویان به صورت مالتی مدیا می باشد. این محتواهای آموزشی در سامانه دانشجویی (Lms) بارگزاری شده اند، بخشی از این تولیدات را جهت معرفی در سامانه آپارات میتوانید مشاهده نمایید. همچنین آموزش مجازی ارائه دهنده فیلم های آموزشی جامع همگانی در حوزه سلامت برای عموم مردم می باشد.


آخرین محتواهای آموزشی تولید شده را در لینک های روبرو مشاهده می کنید

 

 

 

 

 

 

 

ویدیوهای آموزشی مرکز تخصصی آموزش مجازی در آپارات

  • معرفی آموزش مجازی

  • آموزش روش بخیه زدن ساده

  • معرفی درس کشیدن دندانی ساده غیر جراحی

  • اختلالات کام و لب

  • هیپنوتیزم بالینی

  • آرتروز مفصل لگن

  • معرفی درس آناتومی فک بالا

  • نحوه بستن آتل رادیال گاتر

  • معرفی درس سامانه منبع یاب

  • معرفی درس آموزش SPSS به زبان ساده

خواندنی ها

IMAGE
دانشگاه الکترونیکی
پنج شنبه, 05 مهر 1397
از زمان ارائه مفهوم دانشگاه الکترونیکی بیش از دو دهه می گذرد، اما این مهم یکی از مفاهیمی است که در دانشگاه های علوم پزشکی همچنان جای کار فراوان دارد.  بسیاری از خدمات... ادامه مطلب...
IMAGE
واقعیت افزوده (AR)
چهارشنبه, 17 مرداد 1397
امروزه در دنیا استفاده از تکنولوژی ایجاد فضاهای سه بعدی، برای ایجاد واقعیت های دیگر مرسوم شده است.  یکی از این شیوه های فناورانه، واقعیت افزوده است.  واقعیت افزوده... ادامه مطلب...
IMAGE
تاریخچه آموزش مجازی
یکشنبه, 07 مرداد 1397
  آموزش از راه دور ریشه در زمان های قدیم داشته و به عقیده بعضی از صاحب نظران به زمان افلاطون وشاگردش دیونسیس می رسد!    به نظر شما آموزش از راه دور به چه زمانی  آغاز... ادامه مطلب...
IMAGE
کاربردهای واقعیت مجازی در حوزه پزشکی
پنج شنبه, 04 مرداد 1397
  بیشترین كاربردهای واقعیت مجازی در یكی از این سه مقوله جا می گیرد: شبیه سازی، ‌تجسم، واقع‌گریزی. شبیه‌سازی به معنای وانمود كردن، حل كردن یــــا تــقـلـیـــد... ادامه مطلب...
IMAGE
راه های تقویت حافظه برای درس خواندن؛ هرچه می‌خوانید را ملکه ذهن‌تان کنید
دوشنبه, 01 مرداد 1397
بعضی‌ها بارها و بارها درسی را می‌خوانند و تکرار می‌کنند، ولی در پایان، نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیرند و در مقابل بعضی دیگر، با وجود اینکه وقت و انرژی کمتری برای درس... ادامه مطلب...

کارگاه های برگزار شده

IMAGE
کارگاه آشنایی با آموزش مجازی
یکشنبه, 02 دی 1397
کارگاه آشنایی با آموزش مجازی و یادگیری غیر حضوری ویژه مشمولین سطح 1  اعضای عیات علمی در دانشکده داروسازی مورخ 97/07/12 و 97/08/10 برگزار گردید.  مدرسین این کارگاه  جناب آقای... ادامه مطلب...
IMAGE
کارگاه آموزش عکاسی و تصویربرداری
یکشنبه, 02 دی 1397
برگزاری کارگاه آموزش عکاسی و تصویربرداری در دو جلسه تئوری و یک جلسه عملی به سفارش گروه آموزش پزشکی جناب آقای دکتر عماد زاده، این کارگاه برای دانشجویان تکنولوژی... ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری کارگاه camtasia 9
یکشنبه, 25 آذر 1397
کارگاه تولید محتوا با نرم افزار Camtasia  نسخه 9 در دو روز به مدت 6 ساعت در محل مرکز تخصصی آموزش مجازی در 6 و 11 آذر 1397 برگزار گردید مدرس این دوره جناب آقای مهندس علی رحمانی... ادامه مطلب...
IMAGE
کارگاه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده
یکشنبه, 25 آذر 1397
کارگاه واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در دو گروه برای کارکنان معاونت آموزشی به مدت 6 ساعت در محل دانشکده پرستاری برگزار گردید مدرس این دوره جناب آقای مهندس علی رحمانی... ادامه مطلب...
IMAGE
کارگاه پروپوزال نویسی نیماد
یکشنبه, 11 آذر 1397
هفتمین دوره کارگاه نگارش طرح نامه نیماد به پیشنهاد معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرکز تخصصی آموزش مجازی برگزار شد. تدریس این کارگاه چهار ساعت و با حضور 10... ادامه مطلب...

آخرین خبرها

IMAGE
برگزاری اولین دوره از آزمون های الکترونیکی درس ایمینی آزمایشگاه (2)
شنبه, 01 دی 1397
انجام کار در آزمایشگاههاي مختلف تحقیقاتی، بسته به نوع کار و نوع آزمایشها به صورت بالقوه میتواند باعث ایجاد خطراتی چه براي اشخاص و چه براي محیط گردد. بر این اساس... ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری اولین دوره از آزمون های الکترونیکی درس ایمینی آزمایشگاه
شنبه, 01 دی 1397
انجام کار در آزمایشگاههاي مختلف تحقیقاتی، بسته به نوع کار و نوع آزمایشها به صورت بالقوه میتواند باعث ایجاد خطراتی چه براي اشخاص و چه براي محیط گردد. بر این اساس... ادامه مطلب...
IMAGE
بازدید مسئولین دانشگاه زاهدان از مرکز تخصصی آموزش مجازی
پنج شنبه, 14 تیر 1397
  مسئولین دانشگاه زاهدان از مرکز تخصصی آموزش مجازی در روز پنجشنبه 97/04/14 بازدید به عمل رساندند. ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری اولین دوره از آزمون های الکترونیکی آسیب شناسی دهان، صورت و فک - عملی 2
شنبه, 17 آذر 1397
  برگزاری اولین دوره از آزمون های الکترونیکی درس آسیب شناسی دهان، صورت و فک - عملی 2  توسط دکتر شهابی نژاد  در تاریخ 97/09/17  در مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه علوم... ادامه مطلب...
IMAGE
بيماری های دهان و تشخيص عملی 2
پنج شنبه, 08 آذر 1397
  اولین دوره از آزمون های الکترونیکی درس بيماری های دهان و تشخيص عملی 2 توسط دکتر آلا قاضی  در تاریخ 97/09/08  در دو گروه  با تعداد 35 نفر دانشجو در مرکز تخصصی آموزش... ادامه مطلب...