آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

آموزش مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از سال ۱۳۸۵ آغاز شده است و در حال حاضر پس از ۱۲سال این دانشگاه یکی از غنی ترین پایگاه های اطلاع رسانی در زمینه آموزش مجازی در دروس علوم پزشکی را دارا میباشند. این مرکز مجهز به استودیو های پیشرفته، سالن وبینار، کلاس درس مبتنی بر کامپیوتر و کارشناسان زبده و خبره در تولید و عرضه محتوای آموزش الکترونیکی و قابلیت برگزاری جلسات مبتنی بر اینترنت میباشد. از پاییز سال گذشته این مرکز با ارسال درخواست به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، توسط کمیسیون عالی آموزش مجازی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مجازی کشور اعتباربخشی شده و به عنوان مرکز معتبر آموزش مجازی در دانشگاههای علوم پزشکی شناخته شد.  همچنین در سال جاری با طرح موضوع تاسیس دانشکده مجازی در کمیسیون عالی آموزش مجازی وزارت بهداشت و درمان موفقیت این کمیسیون برای تاسیس دانشکده مجازی را دریافت نموده که این مجوز پس از تأیید شورای عالی گسترش وزارت متبوع به دانشگاه ابلاغ خواهد شد.

ادامه مطلب


        


     

      

 

 

ارزشیابی و سنجش الکترونیک

ارزیابی و سنجش از دیرباز به عنوان یک شیوه سنجش یادگیری فراگیران در موسسات آموزشی استفاده می‌شده است.  شیوه های بسیار متعددی در رشته های مختلف آموزشی برای سنجش و ارزیابی میزان آموخته های فراگیران پیشنهاد و اجرا شده است.  اما همواره اختلاف نظرهایی نیز در خصوص بهترین شیوه سنجش و ارزشیابی میان صاحبنظران و متخصصین آموزش مطرح بوده است.  آموزش پزشکی بعنوان شیوه آموزشی متفاوت و گاه متضاد با سایر رشته های علمی راهبردهای آموزشی و طبیعتاً ارزشیابی خاص خود را می‌طلبد.  در سال‌های اخیر بسیاری از صاحبنظران آموزش پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی اقدام به طراحی و اجرای شیوه های مختلف آموزش و سنجش برای دانشجویان و فراگیران رشته های مختلف علوم پزشکی نموده اند از جمله این روشها، آزمونهای مبتنی بر حل مسئله، سنجش های مهارتی، OCSE و غیره می باشد. 

 

اما از سوی دیگر پارادایم ورود به عصر دیجیتال و فناوری، سنجش های الکترونیکی و بدون کاغذ را مطرح نمودند. در شیوه های آموزشی الکترونیکی ضمن توجه به محیط زیست، از مصرف کاغذ و قلم خودداری شده و فراگیران با استفاده از رایانه اقدام به شرکت در آزمون می نمایند.  طبیعتا در آزمون الکترونیکی می توان سوالات متفاوتی طراحی نمود، این سوالات می توانند هوشمند، دارای محتوای چند رسانه ای و به صورت تصادفی (متغیر برای هر فراگیر)  باشند. در آزمونهای الکترونیکی این امکان فراهم است که براساس پاسخهای کاربر، سوالات بعدی متفاوت شوند و همچنین سوالات آسان به سخت تبدیل بشوند، کاربر امکان پاسخ مجدد، دریافت پاسخ سوال بلافاصله پس از آزمون و همچنین شبیه سازی فضای واقعی از طریق محتوای چند رسانه ای و سوالات مبتنی بر حل مسئله انجام شود. 

 

به عنوان مثال میتوانید یک مورد حل مساله بالینی را طراحی کرد و در مراحل مختلف از فراگیر سوالاتی را پرسیده و بسته به جواب های داده شده، فراگیر به سمت سوالات بعدی منطبق بر آنچه در کار بالینی واقعی رخ می دهد، هدایت کرد. به این ترتیب فراگیر در یک قضاوت بالینی کاملا مشابه فضای واقعی قرار میگیرد. همچنین این امکان فراهم است که این سوالات را با ارائه تصاویری از آزمایشهای پاراکلینیک، رادیولوژی و امثال آن غنی و بیش از پیش به یک شرایط واقعی کار حرفه ای شبیه نمود، به این روش ارزشیابی Patient management problem گفته می‌شود که می‌تواند  یک یا چند شاخه ای باشد.

 

در واقع به نظر می رسد با ظهور و عضو شدن ارزشیابی های بالینی به روش های پیشرفته که نرم افزار های امروزی آن را حمایت کرده اند که در دنیا ارزشیابی های مختلف کاغذ منسوخ شده از یاد بروند. از نکات جالب آزمون های الکترونیکی، امکان دریافت پاسخ ها توسط فراگیر است. در این وضعیت فراگیر، بلافاصله پس از پاسخ به سوالات، نتیجه آزمون خود را دریافت می نماید و از استرس انتظار برای دسترسی به پاسخ ها و نتیجه آزمون خود رهایی می‌یابد. از سوی دیگر از آنجایی که برای هر سوال اندیشیده است، دریافت جواب، بلافاصله پس از فکر کردن به سوال مربوطه، به یادگیری عمیق تری منجر می شود. زیرا بر اساس آخرین نظریه های آموزش و یادگیری، گفته می‌شود که اگر فراگیر جواب سوال را با فاصله اندک از زمانی که ذهن در خصوص سوال مربوطه تفکر کرده است، دریافت نماید، یادگیری بهتر انجام میشود.

 

ارزشیابی های الکترونیکی در آموزش پزشکی امروز در بسیاری از آزمون های بین المللی در سراسر جهان رایج شده اند از طریق نرم افزار های خاصی برای این کار انجام می شود. در همین راستا دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز با نصب نرم افزار های لازم برای سنجش و الکترونیک دانشجویان علوم پزشکی اقدام نموده است.  این نرم افزارها امکان برگزاری آزمونهای الکترونیکی چند رسانه ای و هوشمند را بر اساس این نظریه های گفته شده در بالا دارا می باشند. 

 

خبر خوب اینکه برخی از گروه‌های آموزشی از جمله گروه آموزشی قلب، رادیولوژی، طب اورژانس و برخی از گروه‌های دانشکده دندانپزشکی اقدام به طراحی و اجرای آزمون های الکترونیکی نموده اند.  در ارزیابی های انجام شده بر اساس تحقیقات استاندارد میدانی میزان نمرات دانشجویان در آزمون های کاغذی و الکترونیکی تفاوت معناداری نداشته و همچنین نظارت آزمون های دانشجویان بالا بوده است.

 

این آزمون‌ها در مقاطع کارورزی، کارآموزی و دستیاری انجام شده است. ویدیوهایی نیز از این آزمون ها با این دانشجویان و اساتید صحبت‌های انجام شده که همه در ضبط شده و در کانال آپارات دانشگاه قرار داده شده است. 

 

و بدینوسیله مرکز مطالعات و توسعه آموزش دانشگاه از اعضای هیات علمی در گروههای آموزش مختلف دعوت می نماید، با بازدید از مرکز آموزش مجازی و همچنین امکانات این مرکز نسبت به طراحی و اجرای آزمون های خود به صورت الکترونیکی اقدام نمایند و از مزایای ارزشیابی الکترونیکی بهره برده و دانشجویان و فراگیران خود را برای ورود به دوران یادگیری و آموزش در فضای مجازی آماده تر نمایند.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر اعضای محترم هیات علمی می توانند با مرکز آموزش مجازی دانشگاه با شماره تلفن 38580464  و یا به وبسایت مرکز http://elearning.mums.ac.ir مراجعه نمایند. مرکز  آموزش مجازی دانشگاه با در اختیار داشتن 30 دستگاه رایانه، امکان برگزاری آزمون برای مقاطع مختلف تحصیلی را دارا می باشد و کارشناسان مرکز طراحی، اجرا و ارائه پسخوراند پس از آزمون را پشتیبانی نموده و گروههای مختلف آموزشی را در اجرای ارزشیابی های الکترونیکی هدایت و یاری می نمایند.

 

دکتر رضا اسدی

 

مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه

 

مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی

 

 

       
     
 

 

محصولات مرکز تخصصی آموزش مجازی

IMAGE
عینک واقعیت مجازی (ورابین)
شنبه, 23 دی 1396
یک هدست واقعیت مجازی نمایشگر روی سرقرارگیرنده است که به کاربران اجازه می دهد تا با محیط های شبیه سازی شده ارتباط برقرار کنند و یک فضای کاملا مجازی شخص اول  را تجربه... ادامه مطلب...
IMAGE
پرینتر سه بعدی در علم پزشکی
سه شنبه, 29 اسفند 1396
چاپگرهای سه بعدی (3D Printers) وسیله‌هایی هستند که با استفاده از آنها می‌توانید از فایل‌های سه بعدی که در کامپیوتر خود دارید، نمونه سه بعدی واقعی بسازید.   مشاهده... ادامه مطلب...
IMAGE
طراحی و تولید محتوای چند رسانه ای درس نظری بیماری های استخوان ها و مفاصل
یکشنبه, 03 دی 1396
مرکز تحقیقات ارتوپدی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه اقدام به طراحی و تولید محتوای چند رسانه ای درس نظری بیماری های استخوان ها و... ادامه مطلب...
IMAGE
دوره آموزشی مهارت های هفت گانه HCDL
سه شنبه, 18 مهر 1396
دوره آموزشی مهارتهای هفتگانه رایانه ICDL با توجه به پیشرفت تکنولوژی می توان گفت دانش کامپیوتر پیش نیاز اکثر مشاغل و نیاز اصلی آموزشی دانشجویان ، کارمندان و نیز عموم... ادامه مطلب...

 

 محتوا های آموزشی تخصصی

مرکز تخصصی آموزش مجازی تولید کننده محتوا های آموزشی تخصصی برای دانشجویان به صورت مالتی مدیا می باشد

این محتواهای آموزشی در سامانه دانشجویی (Lms) بارگزاری شده اند، بخشی از این تولیدات را جهت معرفی در سامانه آپارات میتوانید مشاهده نمایید

همچنین آموزش مجازی ارائه دهنده فیلم های آموزشی جامع همگانی در حوزه سلامت برای عموم مردم می باشد

آخرین محتواهای آموزشی تولید شده را در لینک های زیر مشاهده می کنید

 

   شیوه نامه تولید دروس مجازی در مرکز تخصصی آموزش مجازی   


 

 

 

 

 

 

خواندنی ها

IMAGE
واقعیت افزوده (AR)
چهارشنبه, 17 مرداد 1397
امروزه در دنیا استفاده از تکنولوژی ایجاد فضاهای سه بعدی، برای ایجاد واقعیت های دیگر مرسوم شده است.  یکی از این شیوه های فناورانه، واقعیت افزوده است.  واقعیت افزوده... ادامه مطلب...
IMAGE
تاریخچه آموزش مجازی
یکشنبه, 07 مرداد 1397
  آموزش از راه دور ریشه در زمان های قدیم داشته و به عقیده بعضی از صاحب نظران به زمان افلاطون وشاگردش دیونسیس می رسد!    به نظر شما آموزش از راه دور به چه زمانی  آغاز... ادامه مطلب...
IMAGE
کاربردهای واقعیت مجازی در حوزه پزشکی
پنج شنبه, 04 مرداد 1397
  بیشترین كاربردهای واقعیت مجازی در یكی از این سه مقوله جا می گیرد: شبیه سازی، ‌تجسم، واقع‌گریزی. شبیه‌سازی به معنای وانمود كردن، حل كردن یــــا تــقـلـیـــد... ادامه مطلب...
IMAGE
راه های تقویت حافظه برای درس خواندن؛ هرچه می‌خوانید را ملکه ذهن‌تان کنید
دوشنبه, 01 مرداد 1397
بعضی‌ها بارها و بارها درسی را می‌خوانند و تکرار می‌کنند، ولی در پایان، نتیجه‌ی خوبی نمی‌گیرند و در مقابل بعضی دیگر، با وجود اینکه وقت و انرژی کمتری برای درس... ادامه مطلب...
ارزشیابی و سنجش الکترونیک
چهارشنبه, 02 خرداد 1397
ارزیابی و سنجش از دیرباز به عنوان یک شیوه سنجش یادگیری فراگیران در موسسات آموزشی استفاده می‌شده است.  شیوه های بسیار متعددی در رشته های مختلف آموزشی برای سنجش و... ادامه مطلب...

کارگاه های برگزار شده

IMAGE
کارگاه سیستم های اطلاعات جغرافیایی و کاربردهای آن در سلامت و آموزش
پنج شنبه, 27 ارديبهشت 1397
  کارگاه "سیستم های اطلاعات جغرافیایی و کاربردهای آن در سلامت و آموزش" با تدریس جناب آقای دکتر بهزاد کیانی از اعضای هیات علمی گروه انفورماتیک پزشکی با حضور جمعی از... ادامه مطلب...
IMAGE
برگزاری کارگاه وبینار
سه شنبه, 11 ارديبهشت 1397
کارگاه آموزش وبینار، روز چهارشنبه 5 اردیبهشت 1397 در مرکز تخصصی آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.   این کارگاه توسط  سرکار خانم مهندس بخارایی تدریس شد. ادامه مطلب...
IMAGE
کارگاه ویرایش فیلم
پنج شنبه, 23 آذر 1396
کارگاه ویرایش فیلم در تاریخ 96.9.19با حضور 10 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه برگزار شد. در این کارگاه 2 ساعته سعی بر آشنایی کلی نرم افزار قدرتمند و پرکاربرد Adobe Premiere و... ادامه مطلب...
IMAGE
کارگاه گرافیک متحرک
چهارشنبه, 22 آذر 1396
کارگاه گرافیک متحرک در تاریخ 96/9/20 با حضور 7 نفر از دانشجویان و اساتید دانشگاه برگزار شد. مدرس این کارگاه جناب آقای امیر اصلاحچی کارشناس تلوزیون و هنرهای دیجیتالی... ادامه مطلب...
IMAGE
کارگاه اینفوگرافی
چهارشنبه, 22 آذر 1396
در تاریخ 96/9/21 در واحد اموزش مجازی کارگاه اینفوگرافیک  با حضور 9 نفر فراگیربه مدت 2 ساعت برگزار شد . مدرسین این کارگاه الهام سالاری نسب کارشناس نرم افزار و محدثه... ادامه مطلب...

آخرین خبرها

IMAGE
برگزاری وبینار گسترش همکاری های علمی، آموزشی و درمانی میان ایران و افغانستان
یکشنبه, 14 مرداد 1397
به منظورگسترش همکاری های علمی، آموزشی و درمانی میان ایران و افغانستان،نماینده وزارت صحت عامه کشور افغانستان در تاریخ 14 مرداد ماه از دانشگاه علوم پزشکی مشهد بازدید... ادامه مطلب...
IMAGE
تصویب تشکیل دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد
چهارشنبه, 30 خرداد 1397
  تصویب تشکیل دانشکده مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد پس از ۱۱سال فعالیت در زمینه آموزش های مجازی و یادگیری الکترونیکی، شورای عالی آموزش مجازی وزارت بهداشت، درمان و... ادامه مطلب...
IMAGE
دانشکده مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد شد
یکشنبه, 27 خرداد 1397
دانشکده مجازی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد ایجاد می شود مجوز راه اندازی دانشکده ی مجازی مستقر در دانشگاه علوم پزشکی مشهد به عنوان دانشکده ی مجازی منطقه ۹آمایشی توسط... ادامه مطلب...
IMAGE
کسب رتبه اول کشوری تعداد استنادات به ازای مقاله
یکشنبه, 27 خرداد 1397
  کسب رتبه اول کشوری تعداد استنادات به ازای مقاله توسط مسوول مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد دکتر رضا اسدی، مسئول مرکز آموزش مجازی دانشگاه علوم پزشکی مشهد... ادامه مطلب...
IMAGE
کارگاه طراحی آزمون الکترونیکی در دانشکده پیراپزشکی
سه شنبه, 08 خرداد 1397
برگزاری کارگاه طراحی آزمون الکترونیکی در دانشکده پیراپزشکی در تاریخ 97/2/17 این کارگاه با حضور 10 نفر از اعضای محترم هیات علمی دانشکده پیراپزشکی در روز دوشنبه مورخ 97/2/17... ادامه مطلب...